Tuesday, November 10, 2009

Achtergrond

Deze blog is met name voor mijzelf geschreven. Normaliter zou ik het in een simpel textbestandje opslaan en bewaren voor wanneer ik het weer nodig heb. Ik probeer het voor het eerst te "bloggen", wie weet heeft iemand anders er wat aan.

Achtergrond:

Ik ben verwent Microsoft gebruiker en heb de nodige frustraties (meegemaakt) met Linux.
Enige tijd geleden heb ik voor mijn afstudeerstage een Ubuntu-server opgezet. Ik heb hierop een subversion repository aangemaakt die gekoppeld is aan een bugreport systeem (Mantis). Nu draaide dit onder VmWare Server, thuis. Hoewel ik momenteel nog glasvezel heb liggen (studentenflat) wil ik de server het liefst extern onderbrengen. Ook met het oog op betrouwbaarheid van de huidige verbinding hier.

De server was indertijd opgezet met haast en 0% linux kennis en dankzij de ubuntu-desktop editie ook enorm groot van omvang qua ram/hdd voor een server die alleen als repro en webserver dient. Daarom wil ik graag deze in de komende tijd (geen haast :) ) omzetten naar een ubuntu server editie en het liefst wil ik alles zoveel mogelijk via de command line interface doen.

Dat ik nu een blog erover schrijf heeft ermee te maken dat ik het 8 maanden geleden allemaal zelf heb geïnstalleerd, maar inmiddels geen idee meer heb wat ik allemaal gedaan had om het goed/betrouwbaar werkend te krijgen. Deze blog is dus voor mij een how-to voor als ik ooit opnieuw zo`n server moet inrichten.

No comments:

Post a Comment